Det kan betale sig at lave brugertests

Hvad nytter det, at din hjemmeside er lækker og smækfyldt med spændende indhold – hvis dine brugere ikke kan finde det, de leder efter, opgiver og vælger en anden hjemmeside i stedet?

Hver gang jeg har testet en hjemmeside eller et intranet med de kommende brugere, har jeg fået guldkorn med tilbage. Faren er nemlig, at  når man har arbejdet et stykke tid med et produkt, så bliver man vant til, hvordan det fungerer og dermed blind for, hvor ulemperne er. Men det ved brugerne, så spørg dem, inden du lancerer dit produkt.

Test funktionalitet, effektivitet og brugertilfredshed

Funktionaliteten er det vigtigste aspekt, for hvis dit produkt ikke fungerer, skal det være meget, meget relevant eller lækkert, for at brugerne gider bruge det.

Jeg har løbende fået feedback på min blog, som har udløst forskellige ændringer af design, funktionalitet eller indhold. Den mest komprimerede tilbagemelding fik jeg, da en gruppe studerende fra mit hold og jeg testede min blog med en anden fra vores hold.

Først forberedte vi otte spørgsmål, som skulle tage testpersonen godt rundt på bloggen (du kan lytte til testen længere nede på siden). I den forbindelse  valgte jeg at sætte fokus på det vigtigste for mig, nemlig at lærere og censorer nemt kan finde det indhold, de skal bruge, når de vurderer min blog i forbindelse med eksamen.

Tips til test

Her får du en række af de tips, som vi fulgte i forbindelse med testen af min blog:

  • Vær mindst to personer om testen, en til at stille spørgsmål og en til at notere
  • Få testpersonen til at føle sig velkommen og godt tilpas – sørg for lækkerier og noget at drikke
  • Introducer formålet med testen
  • Gør det klart for testpersonen, at det er bloggen, der testes, og ikke ham eller hende. Det er nemlig nemt at komme til at føle det lidt som om, at det er en selv som testperson, der er til eksamen og ikke produktet
  • Testen kan bygges op over denne struktur: Introduktion, opvarmning med lette spørgsmål, spørgsmål der går i dybden, generelle spørgsmål og opsamling
  • Stil åbne spørgsmål, der ikke blot kan besvares med et ja eller nej
  • Bed testpersonen tænke højt, mens han eller hun klikker sig rundt på bloggen
  • Lyt, lyt, lyt, observér og notér hvad testpersonen gør og svarer. Det er her guldkornene ligger
  • Moderator, den der stiller spørgsmålene, må som udgangspunkt ikke hjælpe undervejs
  • Notér, når en opgave er løst eller ikke løst, og hvor mange klik der skulle til
  • Når testen er færdig, så husk at takke testpersonen for at deltage. Giv testpersonen en gave som tak
  • Gennemgå bagefter jeres oplevelse af testen og de noterede resultater.

Det kom der ud af at teste min blog

Jeg fik overraskende meget ud af, at vi testede min blog.  Her er nogle af hovedtrækkene fra testen, som jeg optog via min smartphone:

  • Overordnet oplevede testpersonen bloggen som ren i sit udtryk, ikke noget mærkeligt han ikke havde set før, familiær pga. en vis lighed med Apples design
  • Baggrunden var detaljeret, hvilket kunne være forvirrende i nogle tilfælde, men ikke her
  • Farvepaletten på bloggen var meget monokrom. Det ville skabe noget fokus, hvis jeg brød det sort / hvide farvetema med en farve
  • Han antog, at blogindlæggene i karrusellen på forsiden var de nyeste, men kunne ikke se, om det forholdt sig sådan
  • Der var mange menupunkter, der hed “Om …”  i topmenuen, hvilket han ikke var vant til. Han var vant til én “Om …”
  • Det virkede umiddelbart til, at testpersonen havde nemt ved at finde indhold via søgefunktionen, kategorier, tag cloud og arkivet.

Testen gav mig overordnet to ting – det vigtigste er, at informationsarkitekturen ser ud til at fungere, som den skal. Testpersonen kunne med få klik finde det, han ledte efter. Den anden ting er mere farve på bloggen til at skabe fokus og liv.

Du får lige endnu et tip, inden jeg giver dig et link til, hvordan jeg fulgte op på denne test: Ifølge brugervenlighedseksperten Jakob Nielsen, behøver du kun at teste med indtil fem personer. Vælg allerhelst fra din målgruppe. Har du ikke mulighed for det, så er det bedre at teste med nogen personer end slet ingen.

Sådan så min blog ud før testen

Bare så du kan sammenligne og se de ændringer, jeg har foretaget efter testen – sådan så min blog ud før testen:

Sådan så min blog ud før brugertesten.Efter testen har jeg bl.a. ændret baggrunden og fundet en kontrastfarve til at skabe liv.

2 Comments

  1. 15. august 2014
    Reply

    Det er super godt og vigtigt. Jeg sidder med i et netværks forum hvor vi har aftalt at køre brugertest på hinandens sider. Det forventer jeg mig rigtig meget af, og glæder mig meget til det :-)

    • Pia Jensen
      16. august 2014
      Reply

      Hej Hans, tak for din kommentar. God idé med brugertests af jeres sider. Overvej at vælge testpersoner, som hører til jeres målgrupper for at få de mest anvendelige svar. Et par tip til dig – jeg anvendte bl.a. bogen “Brugervenligt webdesign” af Rolf Molich i forbindelse med et projekt på sidste semester, hvor vi testede en hjemmeside med repræsentanter for målgruppen. Er du interesseret, kan du hente yderligere inspiration ved at melde dig som testperson hos Usertribe. Jeg har oprettet mig som tester hos Usertribe og får inspiration både til, hvordan man kan lave en brugertest, men også hvordan andre har valgt at opbygge deres hjemmesider. Hvad fungerer, hvad fungerer ikke (for mig som testperson). Pia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *